Stavba portálů a ocelového mostu

Ve stavbě kolejiště pokračuji dále (článek o kolejišti už připravuji) a potřeboval jsem vyřešit, jak přemostit výjezd z pravého zhlaví nádraží a cestu. Protože místa na rovné mosty nezbývá, byla jediná možnost vytvořit 2 mosty v oblouku včetně portálů o poloměrech R800 pro mosty a R750 pro portály – nekamenujte mě za mosty, je to nutný kompromis :-). Žádný výrobce nenabízí nic podobného, takže jsem se pustil do výroby mostů i portálů.

Jako základní konstrukci pro portály jsem zvolil můj oblíbený materiál překližku 8mm. Laserem vyřezané díly jednoho portálu, které do sebe perfektně zapadnou a po slepení vytvoří bytelný základ.

stavba_mostu_IMGP6372

Zde je už slepený portál stažený svěrkou.
stavba_mostu_IMGP6375

Po zaschnutí portálu jsem do vnitřních částí vlepil Styrodur, který jsem nechal přečnívat ven. Po zaschnutí jsem seříznul odporovým drátem přečnívající Styrodur podle horní a dolní hrany portálu.
stavba_mostu_IMGP6378

Na vrchní část portálu jsem nalepil 3mm korek, který používám jako podloží na celém kolejišti. Teď přišlo na řadu gravírovaní 1,5mm kartonu do podoby kamenného zdiva a nalepení na portál. Pro větší plastičnost jsem sloupy a horní římsy dělal samostatně a přilepil na první vrstvu.

stavba_mostu_IMGP6379

Tady je vidět už hotový portál přestříknutý bílým Surfacerem 1000. Ten pěkně uzavře karton a není tak nasákavý.stavba_mostu_IMGP6497

Po zaschnutí Surfaceru natřu celé zdivo naředěnou akrylátovou bílou barvou, tak, aby se pěkně dostala do spár. Používám bílý akrylát v tubě z výtvarných potřeb, ale asi by to šlo jakoukoliv barvou.
stavba_mostu_IMGP6503

Po zaschnutí bílé barvy nanáším houbičkou na zdivo olejovou barvu Umbru přírodní. Na houbičku nanesu malé množství barvy přímo z tuby a postupně roztírám. stavba_mostu_IMGP6505

Takhle to vypadá po nabarvení. Nyní používám patinovací pigmenty hlína a bláto. Pigmenty nanáším do všech rohů a roztírám směrem ven. Nakonec náhodně pomocí pigmentu ztmavuji jednotlivé bloky kamene. Na skutečné zdi většinou nejsou všechny kameny stejně barevné. stavba_mostu_IMGP6508

Tady je již hotový portál po patinaci. Je už také osazen betonový věnec a zábradlí a vše je přestříknuto matným lakem. Po usazení do kolejiště ještě přibudou nějaké popínavky a trsy trávy.stavba_mostu_IMGP6518

Konstrukce mostů je vypálená do 1mm kartonu. Trochu jsem měl strach, jestli mosty budou dostatečně tuhé, ale po slepení je celý most jako „skála“. Most jsem přestříknul Mr. White Surfacer 1000 a potom rzí od Vallejo. Most je už částečně patinován, ale finální patinaci provedu až po usazení do kolejiště a osazení žebrovaných plechů kolem kolejí a dřevěného ochozu.stavba_mostu_IMGP6528

Zatím mám hotovou první část. Teď přijde na řadu druhý kratší most a portály.  Na závěr ještě pár fotek s pózující 422 od Brawy.

You may also like...

6 komentářů

  1. hank napsal:

    Ta příhradovina v oblouku je opravdu hovadina, takhle se to nedělá. Nosník i mostovka ocelového mostu pro vedení trati v oblouku mají lichoběžníkový půdorys a šířka mostovky je dána šířkou průjezdného profilu pro příslušný poloměr oblouku. Příklad je třeba tady: http://www.itvlaky.cz/pkcomputers/eshop/7-1-STAVBY/2-2-mosty-a-lavky/5/13064-TT-Stavebnice-most-plnostenny-oblouk-dolni-mostovka-Mala-zeleznice-21216-23 .

    • Honza napsal:

      Díky za komentář. Jsem si plně vědom toho, že to skutečnosti neodpovídá. Je to kompromis, který jsem musel překousnout. Nejraději bych tam měl rovné mosty, ale kolejiště není nafukovací. Nakonec se v kolejišti ty obloukové mosty ztratily a vůbec nepůsobí divně (aspoň pro mě).

  2. Vojta napsal:

    Zdravím,
    Mne se ten most třeba zase naopak líbí. Vypadá fakt dobře a jestli to byl kompromis tak proč ne 🙂
    I já bych si na kolejiště takový udělal 😀

  3. Aleš Müller napsal:

    Pěkný večer prosím, mám jen dotaz. Vy si ty stěny (kamenné zdivo) pálíte sám ?
    Děkuji
    Aleš Müller

    • Honza napsal:

      Dobrý den, ano, vše si pálím sám. Jako materiál používám 1, 1,5 nebo 2 mm papírový karton.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.